Opleveren van waarde, dat is wat we willen met al onze producten en diensten. De grote vraag is: wat bedoelen we precies met “waarde”. De meest gebruikte definitie omschrijft waarde als de opgeleverde baten (benefits, effecten) in verhouding tot de opofferingen (resources) die nodig waren om deze benefits te realiseren. Waardemanagement MoV gaat over het maximaliseren van deze waarde in lijn met de programma- en projectdoelstellingen van uw organisatie en de belangrijkste stakeholdersvereisten. Het gaat zeker niet alleen om het minimaliseren van de kosten.
De fundamentele vraag die MoV stelt is: “Maximaliseren we de waarde van onze essentiële investeringen zodat we optimale voordelen krijgen, tegen een betaalbare prijs, met een bekend en aanvaardbaar risiconiveau?”
Omdat waarde subjectief is, moet MoV ook streven naar een optimaal evenwicht tussen de behoeften van alle belanghebbenden. Dit principe van het balanceren van variabelen om de waarde te maximaliseren wordt weergegeven in onderstaande figuur.

Het balanceren van de variabelen om waarde te maximaliseren.
MoV is gebaseerd op zeven principes en wordt uitgevoerd door middel van zeven belangrijke processen. Management of Value vult bestaande benaderingen die gericht zijn op het optimaleren van waarde aan met een veelheid aan specifieke technieken en aanpakken. Daardoor wordt het begrip “value” of “waarde” veel concreter en (empirisch) onderbouwd.
Een belangrijk onderscheid tussen MoV en andere methoden is dat MoV zich richt op de functie – wat dingen doen om bij te dragen aan het resultaat van een activiteit, in plaats van op producten of wat dingen zijn. Anders gezegd, MoV richt zich vooral op hoe je een benefit of een effect wilt bereiken en beperkt zich vooral niet tot de manier waarop (of de producten waarmee) we dat tot nu toe gedaan hebben. Deze functionele benadering kan op het niveau van de portfolio, het programma, het project, de productontwikkeling of de bedrijfsvoering worden toegepast. Het creatief zoeken naar andere (effectievere, efficiëntere) manieren waarop een gewenst effect is belangrijk. En natuurlijk het maken van de juiste keuze tussen deze alternatieven.
MoV is zowel bruikbaar bij operationele activiteiten als veranderingen en innovaties, zoals programma’s, projecten en productontwikkeling.