Alistair Cranmer
Managing Partner
Alistair Cranmer begon zijn carrière in de Britse Royal Navy als officier & helicopter piloot. In 1986 kreeg hij een marine beurs om rechten, management & psychologie te studeren aan de Universiteit van Liverpool. Daarna opereerde hij in verschillende (inter)nationale rollen in de Royal Navy, o.a. helikopterpiloot, operations officer, leidinggevende en inlichtingen. Na negen jaar dienst, verhuisde hij naar Nederland, hoofdzakelijk om familieredenen. Sindsdien werkt hij in internationale commerciële sectoren, in lijn- en in interim-management rollen. Naast “gewone” management-werkzaamheden vervult hij interim-posities tijdens crises. Onder andere heeft hij voor en in multinationale ondernemingen gewerkt, (semi-) overheid, en ook in kleinere snelgroeiende bedrijven & bedrijfsonderdelen.
“Ik werk vanuit een ander perspectief, en geniet van de kans om mijn vaardigheden en ervaring van 30 jaar management te gebruiken. Mijn keuze voor beide carrières is gebaseerd op mijn inherente vaardigheid om mensen in moeilijke situaties te begeleiden naar een oplossing, gecombineerd met de capaciteit om in ingewikkelde en vaak technisch situaties te werken. Management, leiderschap, communicatie en training blijven belangrijke onderdelen van mijn ontwikkeling.”
2016 Professional Scrum Master 1 (Scrum.org)
2011 Management of Portfolio’s als “first wave” Trainer
2010 Managing Benefits en MoV als “first wave” Trainer
2010 IPMA B Certified Senior Project Manager
2007 PRINCE2 Practitioner, Project Management (Oppidum)
2004-2005 MSP Advanced Practitioner, Programme Management (Oppidum)
1990 – 1996 Officer, Pilot (Royal Navy)
1987 – 1990 BA Hons (SES: Law, Management & Psychology), University of Liverpool
Vanwege gezondheidsreden neem ik een lange termijn medische sabbatical/ ziekteverlof.
Crisis Agile Global Programma. Rebrand een multinational en herpositioneren van het bedrijf binnen 3 maanden op last van aandeelhouders en beursanalisten.
Product Launch Programma in Crisis: Nieuw 'mass-use' product was jaren vertraagd en had de urgentie om snel op de markt te komen. Business Processes en Customer contact momenten moet voorbereidt zijn.
Progamma leiding in de wereldwijde consolidatie & migratie van alle Fujitsu websites. Meer dan 2500 programmaleden in 62 landen zijn betrokken en het raakt ongeveer 250 bedrijven. De doorlooptijd van dit programma is 2.5 jaar. Dit was Fujitsu’s eerste global project/programma. In opdracht van de Chief Branding Officer leidt hij verschillende teams in 5 continenten.
Na een overname en een tweede vertraging in levering van de strategische product update, was een ingreep nodig in de 200+ product projects met een overgang naar agile werken. Combinatie van portfoliomanagement en agile/scrum was deel van cultuur en werk en focus verandering. Interim lijnfunctie rol ingevuld vanwege de noodzaak om over te gaan naar de DevOps methode.
Verantwoordelijk voor de borging van de Portfolio IT & Operations in de splitsing (Bank – Verzekeraar) van ING OPS&IT wereldwijd. Daarvoor onafhankelijke leidinggenevende in de restart van deze programma.
Hoofdredacteur van de Nederlandse editie van PRINCE2® 2009. Dit omvatte o.a. de nieuwe manual en alle examens.
Programma's gericht om opwarderingen van volwassenheid en businessprocessen tot CMM Level 3.
Strategisch Life Cycle Management en Business-Continuity/ Disaster Recovery progamma bij een Nederlandse multinational bank.
Interim roles in multinational en international bedrijven met uitdagingen in programma's en projecten, vaak m.b.t. overnamen, marketing, en websites & ICT.