3 visies voor managers om business te ontwikkelen, één winnaar: MoP

Print Friendly, PDF & Email

Visies op het ontwikkelen van business en het maken van keuzes daarin. Hoe portfoliomanagement (MoP) helpt om de maximale strategische waarde te creëren.

Met een strategie in de achterzak en het streven naar een stabiele bedrijfsvoering, worden zij geconfronteerd met een steeds veranderende omgeving. Managers moeten de business laten draaien en ook steeds weer aanpassen om de beste waarde te leveren. Daar worden zij voor aangenomen en op afgerekend, maar dat is een stevige uitdaging omdat binnen een organisatie verschillende managers er verschillende visies op na houden.

Veranderingen in de organisatie zijn nodig om de strategische doelen te halen. Het sturen op Benefits is daarbij essentieel. Niet alleen projecten uitvoeren, maar ook zorgen dat ze de beoogde effecten gaan leveren. Als we naar de uitvoering hiervan kijken bij bedrijven, zien we verschillen in management omdat er een diversiteit aan visies wordt gehanteerd.

De zwartgallige visie

Managers willen niet kiezen, ze willen alles doen wat het bedrijf kan verbeteren. De baas bepaalt de keuze en niemand anders. Programma’s en projecten worden bedacht, slecht uitgevoerd en daarna op een andere manier nog een keer uitgevoerd. Na een aantal mislukkingen stapt de directeur op en ‘begint bij het volgende bedrijf aan een nieuwe uitdaging’. Klanten, leveranciers en aandeelhouders blijven teleurgesteld achter.

De Halleluja visie

Managers zijn erop gebrand om altijd goed afgewogen beslissing te nemen. Bij hun keuzes gebruiken ze daarbij hun onfeilbare intuïtie. Daarmee blijven zij op kop in de markt. Tegelijkertijd weten ze de risico’s goeddeels onder controle te houden. Het bedrijf groeit. Klinkt aantrekkelijk, maar toch is het te opportunistisch en heeft het een lage kans van slagen. Klanten, leveranciers en aandeelhouders zijn blij, de enkele keer dat dit lukt.

De Portfoliomanagement (MoP) visie

Managers hebben elk een deel van de kennis, zijn goed gemotiveerd en willen het bedrijf in een goede positie brengen. Als we de totale waarheid zien als een spiegel[1]  heeft iedereen een stukje van de gebroken spiegel. Alleen door samenwerken krijgen we het totaalbeeld en maken we verstandige beslissingen. MoP geeft de structuur en instrumenten om de totale spiegel in kaart te brengen en daarmee de beste keuzes te maken. Klanten, leveranciers en aandeelhouders zijn en blijven blij en hebben een duidelijk toekomstperspectief.

De winnaar!

Management of Portfolio’s, oftewel Portfoliomanagement. Het reikt een set gereedschappen en gedragskenmerken aan die het mogelijk maken om afgewogen te bepalen welke veranderingen het best passen binnen een organisatie. Daarmee ontwikkel je maximale strategische waarde binnen de beschikbare investeringsruimte. MoP draagt bij aan een betere coördinatie van de beschikbare middelen voor investeringen in programma’s en projecten, maar ook ter verbetering van risicomanagement, samenwerking binnen de organisatie en het beschikbaar hebben van essentiële informatie om de juiste beslissingen te kunnen nemen.

Ondersteuning met MoP

Oppidum kan u helpen om portfoliomanagement in uw organisatie te implementeren. Hiermee brengt u senior management, programmadirecteuren en opdrachtgevers van projecten in uw organisatie in de positie om gezamenlijk de juiste keuzes te maken ten einde meer waarde te creëren. Daarnaast geeft Oppidum ook Portfoliomanagement (MoP) trainingen aan uw medewerkers.


[1] Vrij naar het gedicht Kasidah van Hji Abu el-Yezdi